Koło badacza-ekologa.

Prowadząca: mgr Barbara Pasiuk;

 

     Program Koła badacza - zoologa jest przeznaczony  dla dzieci wykazujących zainteresowania przyrodnicze, proekologiczne i techniczne. Jego treści pozwalają na  poszerzenie wiadomości i umiejętności, które nie będą realizowane w trakcie zajęć z całą grupą przedszkolną ze względu na ograniczenia czasowe oraz charakter zajęć – ćwiczenia, badania, doświadczenia. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu ( 2 razy część badawcza i 2 razy część zoologiczna).

Pozwala on zwrócić uwagę dzieci na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci do stawiania hipotez, weryfikowania ich, wyciągania wniosków, korzystania i wykonywania urządzeń badawczych, rozwija procesy logicznego i twórczego myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter małego człowieka. W trakcie roku szkolnego, program będzie modyfikowany i dostosowywany do aktualnej sytuacji - zainteresowania dzieci, ciekawe wydarzenia przyrodniczo - techniczne ( w tym zjawiska pogodowe, związane z porą roku, ciekawe znaleziska, możliwości dzieci itp.)

 

CEL GŁÓWNY:  rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, technicznych i postaw proekologicznych.

 

 

CELE EDUKACYJNE:

- rozwijanie zainteresowania przyrodą;

- rozumienie zjawisk i przemian zachodzących w przyrodzie;

- dochodzenie do wiedzy drogą obserwacji i pomiaru;

- uczenie się wnioskowania i uogólniania;

- interpretowanie zjawisk przyrodniczych;

- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;

- pobudzanie naturalnej ciekawości dziecka;

 

 

 

 



w poprzednim miesiącu

Moc ukryta w jajkach

27 i 28 marzec 2024



Wybuchy wulkanów

22 marzec 2024





w tym roku kalendarzowym

Wulkany część II

02-05styczeń 2024





w tym roku szkolnym

Wulkany

15 XII 2023.



Jak zobaczyć niewidoczne?

20 - 24 listopad 2023.



 

 

 

Archiwalne


 

Rok szkolny 2019/2020

26 II 2020 i 04 III 2020.

To były fantastyczne zajęcia. Skoro zima pokrzyżowałam nam plany, zajmowaliśmy się badaniem czystości otaczającej nas przyrody i nie tylko. Najpierw zebraliśmy materiał badawczy a później...... do pracy. Wykorzystaliśmy dwa rodzaje mikroskopów. Głośno omawialiśmy wszystkie spostrzeżenia. O czym warto wspomnieć? Czasem małym dzieciom nie warto pokazywać wszystkiego w dużym powiększeniu:). Na naszych zajęciach zajmujemy się także ekologią, dlatego próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie Skąd Tyle Nieczystości? 

Zajęcia z badaczami z grupy V, były również fascynujące. Starsze dzieci zwróciły większą uwagę na budowę mikroskopu. Z zapałem przeglądały materiał badawczy. No i oczywiście bardziej wtajemniczone w wiadomości ze świata, dopytywały się czy można zobaczyć koronowirusa. Po zajęciach wszyscy dokładnie umyli ręce! 

 

​​

 

19 II 2020​​​​

Zimowe śpiochy!!!

Na dzisiejszych zajęciach bliżej poznajemy zwierzęta zapadające w zimowy sen. Odpowiadamy na pytanie - Jak to jest z wiewiórkami? Śpią czy nie?

07 i 14 II 2020

Elektrostatyka i napięcie powierzchniowe.

 Zajęcia pełne emocji, wybuchowe i.....zaskakujące. Oczywiście do naszych badań wykorzystaliśmy sporą ilość balonów - część, wiadomo - poszła na straty:). Zachęcam do wykorzystania umiejętności dzieci - dekorowania mieszkań a może jakaś niespodzianka dla mamy lub taty? Takie zajęcia przynoszą dużo radości ale także bałaganu a w dobrym nastroju i towarzystwie dobrze się sprząta!

 

 

08 I 2020

Niedźwiedzie!!!

Na tych zajęciach dyskutowaliśmy o niedźwiedziach - brunatnych i polarnych. Porównywaliśmy też ich tryb życia, wygląd, porównywaliśmy też warunki jakich potrzebują dla właściwego rozwoju. Odpowiedzieliśmy też na pytanie: czy każdy miś jest niedźwiedziem? Oczywiście chodzi tu o misia koalę i pandę. Do tych wiadomości będziemy wracać. Wiadomo, że jak niedźwiedzie polarne to i temat zszedł na pingwiny. I tu dzieci były bardzo zaskoczone bo te dwa gatunki nie spotykają się na wolności bo żyją na innych biegunach.Dla utrwalenia tej informacji polecam rymowankę: Wszystkie dzieci o tym wiedzą, że pingwiny na południu siedzą (tu warto wskazać  rękoma na podłogę) a niedźwiedzie na północy oczekują polarnej nocy (oczywiście ręce unosimy do góry).

04,11,18 XII 2019

Wulkany. 

Te zajęcia poświęciliśmy zjawiskom związanym z wulkanami naziemnymi i podwodnymi. Oczywiście zawsze powtarzamy wiadomości z poprzednich zajęć.

 

ZAJĘCIA VIII WSPÓLNE 27.11.2019

 

Zwierzęta polskich lasów.

   Te zajęcia w całości poświęciliśmy faunie i florze Białowieży. Aby pogłębiać zainteresowania dzieci, wykorzystujemy książki, czasopisma i dostępne filmy. Postanowiłam, że najbliższe spotkania zoologiczne będą poświęcone właśnie tym zwierzętom z których my Polacy jesteśmy dumni. A gdzie można ich spotkać najwięcej jak nie w Białowieży.Chłopcy bardzo byli zainteresowani. Zadawali dużo pytań. Podróż po prastarej puszczy okazała się bardzo udana. Nie zdajemy sobie sprawy, że do dzieci docierają różne sprzeczne informacje na które potrzebują jasnej odpowiedzi. Ochrona roślin i zwierząt a jednocześnie odstrzały i wycinki. Takie pytania podejmowali chłopcy co świadczy o ich wrażliwości, spostrzegawczości i uwadze, którą poświęcają wszystkiemu co ich otacza ( to także telewizja, radio, rozmowy dorosłych).

ZAJĘCIA VII 22.11.2019

   Zajęcia z dziećmi z grupy V. ROZPUSZCZALNOŚĆ oraz utrwalenie wiadomości o mieszaniu kolorów. Oczywiście chłopcy również wykonali swoje małe wulkany.

 

 

Zajęcia VI 13.11.2019

Rozpuszczalność!!!

    Utrwaliliśmy nasze wiadomości o mieszaniu kolorów i jak łatwo się domyślić zrobiliśmy tęczę z popularnych cukierków. To właściwy moment by pokazać dzieciom co dzieje się w naszych brzuchach z tych pierwotnie ślicznych barw. Chłopcy oczywiście wiedzieli, że ilość słodyczy należy ograniczać, a na widok pomieszanych kolorów.......Te zajęcia poświęciliśmy rozpuszczaniu różnych substancji: sól, cukier, kawa, soda no i oczywiście podjęliśmy próby odzyskania ich. Na stole także pojawił się ocet. Wypróbowaliśmy różne kombinacje i okazało się że ocet, woda i soda to fajowa, wybuchowa mieszanka, którą warto wypróbować podczas eksperymentów z wulkanami. Okazało się również, że taka mieszanka wytwarza tyle gazu, że nie trzeba dmuchać aby napompować balon. No i cóż, trzeba było rozpocząć prace nad wulkanami. W tym roku każdy uczestnik zrobi sobie swój własny wulkan:).

Zajęcia V  06.11.2019

Skorpiony!!!!

  Te wspólne zajęcia rozpoczęliśmy od utrwalenia wiedzy o mieszaniu kolorów - wspólne zabawy z latarkami i folią w zaciemnionej sali projekcyjnej dały jeszcze fajniejsze efekty! Głównym tematem były oczywiście skorpiony - piękne i wcale nie takie straszne jak się o nich mówi. Dzieci zachwyciły się ich budową - a szczególnie nazwami ich części ciała:) Oczywiście skorpiony to pajęczaki i tak jak one noszą swoje dzieci na sobie.....ta informacja też wzbudziła podziw.Na zakończenie, po uzupełnieniu dzienniczków, zrobiliśmy  sami swoje własne skorpiony - wyszły zupełnie jak żywe:). Zachęcam do pogłębiania wiedzy o skorpionach. My korzystaliśmy z internetu oraz "Świata Wiedzy". Następne zajęcia zoologiczne to - Zwierzęta polskich lasów.

 

                                     

  

Zajęcie IV 30.10.2019

Bawimy się kolorami.

Zajęcia z dziećmi z grupy V.

   Tak jak dzieci są różne tak i nasze zajęcia chociaż z założenia mają taką samą tematykę to i tak są inne i niepowtarzalne. To spotkanie zainspirowane zostało przez garstkę liści pozostawioną przez kogoś w naszej salce. No i oczywiście musieliśmy porozmawiać o tym dlaczego spadają, dlaczego schną i dlaczego zmieniają kolory. Oglądaliśmy je przez mini mikroskopy i chociaż "mini", to doskonale było można zobaczyć budowę liści i tych jeszcze mokrych i tych suchych. Chłopcy wspaniale wyciągali wnioski.Brawo! Zajmowaliśmy się mieszaniem kolorów - podobnie jak poprzednia grupa, ale dodatkowo oglądaliśmy je wykorzystując latarki - podświetlaliśmy kolorowe folie, nakładając na siebie różne kolory. Kolejne zajęcia będą wspólne - będzie o czym rozmawiać. Chłopcy z grupy V zaprezentują kolegom z grupy IV - badania z mikroskopami i zabawy z latarkami. No i oczywiście SKORPIONY.

 

Zajęcia III 23.10.2019

Kolory  - bawimy się kolorami.

W tych zajęciach wzięły udział dzieci z grupy IV. Od dzisiejszego dnia część badawcza będzie podzielona na dwie grupy - tak też w kolejną środę zajęcia będą mieli chłopcy z grupy V i kolejne wspólne - część zoologiczna połączona z wymianą doświadczeń, wniosków z części badawczych. Na dzisiejszych zajęciach wykonaliśmy kilka interesujących ćwiczeń pokazujących co się dzieje gdy łączymy ze sobą różne kolory - oczywiście wybraliśmy różne do tego sposoby!

 

 

 

Zajęcia II 16.10. 2019

Polskie węże - groźne czy nie?

  Zgodnie z umową dzisiejsze zajęcia odbyły się na temat wybrany przez dzieci czyli "WĘŻE". Temat był dla mnie trochę zaskoczeniem ale jednak warto o wężach z dziećmi rozmawiać, pokazywać filmy, zdjęcia, okazy przyrodnicze oraz właściwy do nich stosunek. Oglądaliśmy film jednocześnie dyskutując o jego treści. Dzieci były zdziwione, że w Polsce jest tak mało gatunków węży i , że tylko jeden z nich jest jadowity. Na tych zajęciach założyliśmy też z dziećmi dzienniczki, które będą służyły do ilustrowania zdobytej wiedzy. Dziś była to żmija zygzakowata i zaskroniec popularnie zwany padalcem. Na następne zajęcia "pojedziemy" aż do Egiptu, bo dzieciaki wybrały.....skorpiona!

 

 

 

 

Zajęcia I 07.10. 2019

Poznajmy się - jesienna herbatka - jak powstaje deszcz?

 

      Wielki początek!. Nasze koło rozpoczyna pracę i zabawę. Pierwsze zajęcia już za nami. Badacze wspólnie opracowali regulamin - każdy się pod nim podpisał - jak umiał tak podpisał. Na powitanie i do dobrej rozmowy pasowała nam owocowa herbatka - tak też każdy zrobił swój pierwszy mały deszcz. Ten deszcz jest tak oczywisty że aż zadziwiający. Dzieci dzięki temu prostemu doświadczeniu a właściwie zwykłej codziennej czynności, szerzej otwierają oczy na to co nas otacza, co się wokół dzieje. Kolejny rok prowadzę to koło i kolejne dzieci - chociaż za każdym razem inne podczas odkrywania kubeczka są zdziwione i zachwycone. Co roku dzieci są inne i Koło pracuje inaczej. W tym roku nasze spotkania będą odbywały się w środy od godziny 12.15. Nasza grupa Raz w miesiącu będzie spotykała się w "całości" -  co piątą środę poświęcimy na część zoologiczną - wspólnie wcześniej wybierzemy zwierzę miesiąca i w sali multimedialnej będziemy odkrywali jego tajemnice oraz dzielili się spostrzeżeniami z zajęć badawczych. Kolejne spotkania w mniejszych grupach - 2 x dzieci z grupy IV i 2 x dzieci z grupy V. Dobrej zabawy!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rok szkolny 2018/2019

06 czerwiec 2019

Mikroskopowe zagadki dla naszych kolegów.

   Dzisiejsze zajęcia o dość niezwykłym charakterze to oczywiście uroczyste zakończenie zajęć w tym roku szkolnym. Badacze zaprezentowali zdjęcia wykonywane w ciągu całego roku dzieciom z grupy V. Prezentowane zdjęcia, to zdjęcia robione podczas badań z wykorzystaniem mikroskopu: elementy roślin, nasion, drobne elementy ludzkiego ciała itp. W znacznym powiększeniu nie są zupełnie podobne do tych które widzimy w zwykłych rozmiarach. Jak było łatwo przewidzieć, dla widzów prezentowane zdjęcia były ogromnym zaskoczeniem (język a właściwie kubki smakowe zrobiły furorę). Uczestnicy Koła Badacza wykazali się wspaniałą wiedzą i umiejętnością prezentowania jej. Brawo!!! Na koniec dzieci dostały dyplomy i gratulacje. Kochani powodzenia!!!

 

24 maj 2019

Świat nasion - żywy czy martwy?

Te zajęcia poświęciliśmy na badania niepozornych nasion, znanych dzieciom z życia codziennego. Badaliśmy nasiona: siemię lniane, słonecznik, papryka, winogrona. Oczywiście dzieci jednogłośnie oceniły nasiona jako martwe. W takim razie co powoduje, że można je ożywić? Nasiona poddaliśmy ciężkiej próbie, sprawdzając jakie substancje się w nich znajdują (można zobaczyć to na zdjęciach). Na wszystkich ręczniczkach powstały plamy tak, tak tylko czy aby była to woda? Badacze uznali, że łatwo to sprawdzić susząc nasze ręczniczki a pogoda nam dopisała:) Wiadomo było, jeśli woda to ręczniczki wyschną jeśli coś innego to co się stanie? No i cóż? Na wszystkich ręczniczkach pozostały plamy. Mateusz szybko podpowiedział - przecież tylko tłuszcz nie wyschnie, nawet przy zmywaniu naczyń trzeba wykorzystać płyn bo samą wodą się go nie zmyje i nie spierze. Brawo!!! I już wszyscy wiedzą, że substancją która pomaga przetrwać nasionom

i je ożywić jest właśnie tłuszcz.

 

 

   10 maj 2019    

Barometr.

Na tych zajęciach dzieci poznały różne sposoby przewidywania pogody. Zapoznały się z barometrem i samodzielnie wykonały prosty, naturalny barometr. O co warto zapytać dzieci po tych zajęciach? Dlaczego właśnie szyszki nadają się do wykonania barometru, dlaczego przed deszczem zamykają się? Badacze bardzo cierpliwie pracowali. Chyba cieszył je fakt, że będą mogli ostrzegać swoją rodzinę przed nadchodzącym deszczem.

 

ZAJĘCIA I - 05 X 2018

POZNAJMY SIĘ czyli jesienna herbatka i deszczowa wpadka!

   Pierwsze zajęcia zaczęliśmy od prezentacji siebie i swoich zainteresowań - to bardzo ważne, bo od tego zależy czym będziemy zajmowali się na kolejnych spotkaniach. Zaparzyliśmy owocową herbatkę - dzieciaki z zainteresowaniem obserwowały parowanie wody. Pierwszy deszczyk, ale bardzo mały powstał na lupie:). Kolejne to już prawdziwe ulewy, na spodeczkach którymi przykryliśmy kubeczki - badacze doskonale wyciągali wnioski, ale także świetnie popisali się wiedzą dotyczącą wykorzystania pary w codziennym życiu - to jest właśnie ta wnikliwość dziecięcej obserwacji. Czyli co? Parowanie i skraplanie. Jak powstaje deszcz - to nie są już tajemnice! Na tych zajęciach dzieci złożyły obietnicę, że nie będą same wykonywały niebezpiecznych badań i doświadczeń. Tak do życia została powołana DRUŻYNA RRR lub 3 R - RAZEM PRZYGOTOWUJEMY, RAZEM BADAMY I RAZEM SPRZĄTAMY! Oczywiście dzieciaki zobaczyły też część urządzeń i przyborów, których będziemy używać - wiadomo mikroskopy wzbudziły największe zainteresowanie.

   

ZAJĘCIA II - 12 X 2018.

Tego dnia odbyło się pierwsze spotkanie z klubowiczami zoologami. W tym roku będziemy zajmować się tymi zwierzętami, które żyły dawno, dawno temu w prehistorii. A skąd o nich wiemy? Z wykopalisk i skamielin. Prehistoria, dinozaury i skamieniałości to jeden z ulubionych tematów zabaw dzieci w wieku przedszkolnym.  Niestety dość trudno znaleźć prawdziwe skamieliny;) My zrobiliśmy współczesne odciski roślin w masie solnej– fascynująca zabawa na świeżym powietrzu!

    Do zobaczenia następnym razem, kiedy to zajmiemy się jednym ze zwierząt, które żyło wśród dinozaurów choć nim nie było a na dodatek można go na co dzień spotkać w okolicach wód i łąk.

 

 

Zajęcia III 21 X 2018

Tajemniczy świat kolorów.

 

 

      Te zajęcia to ulubiona część badawcza wszystkich dzieci - bawimy się kolorami i to nie tylko tymi z farb, ale także poszukujemy odpowiedzi jak to się dzieje, że liście zmieniają kolory (bystre dzieciaki szybko odszukują przyczynę tych zmian w parowaniu: czyli schnięciu liści). Z wielką łatwością wyciągają wnioski - dzieci już wiedzą, że woda paruje zarówno ciepła jak i zimna - do tego tematu wrócimy przy okazji zjawiska sublimacji czyli zimą. Przy okazji zabaw z kolorami przeprowadzamy zabawę  z kolorowymi cukierkami - piękna tęcza która powstaje podczas tego doświadczenia to dowód na dużą zawartość barwników - czy dzieci wyciągnęły właściwe wnioski? Warto o to zapytać!

 

 

 

 

 

Zajęcia IV  -  07 LISTOPAD 2018.

Na tych zajęciach główną bohaterką była pszczoła! Tak, tak - to owad który żył w czasach dinozaurów! Dzieci rozwiązywały zagadki, oglądały książki i film.

 

Ta niezwykła PSZCZOŁA!

 

Pszczółka lata tu i tam

już od bardzo wielu lat

z dinozaurem za pan brat

przemierzała świata szmat.

Pszczoła to jest pracuś wielki

wciąż zapyla owoc wszelki.

Zbiera pyłki i nektary

robiąc z niego pyszne dary

 

Kiedy będę całkiem duży,

ul założę bardzo duży.

No bo pszczółka

choć malutka

zwinna jest i rezolutna.

Gdy nią ładnie się zajmiemy

pewnie miodek dostaniemy.

Choć nie tylko tym się trudzi

z miodu słynie pośród ludzi.

23 listopad 2018

 

 

Zajęcia V - 23 listopad 2018.

 

Rozpuszczalność, sprężanie powietrza i jak napełnić balon bez użycia swoich płuc:)

   Dość poważne tematy a jak się okazało wcale nie takie trudne. Nasze zajęcia zaczęły się od herbatki - tak, tak znowu herbatka.

Właśnie herbatka była fajnym wprowadzeniem w temat. Oczywiście zajęcia naszego KOŁA są niepowtarzalne, bo co roku są inne niepowtarzalne dzieciaki ze swoimi niepowtarzalnymi pomysłami, pytaniami.....Jak się  okazało cukier świetnie rozpuszcza się w gorącej wodzie ale nie wszystkim podobało się picie gorącej herbatki no i.... postanowiliśmy jedną torebkę owocowej herbatki zalać zimną wodą i co? Zapytajcie dzieci! Zbadaliśmy rozpuszczanie cukru i soli w wodzie - poszło bez trudu i postanowiliśmy odzyskać naszą sól i cukier. Ciekawe czy się uda? Dzieci przygotowały swoje własne próbki do badań, oznaczyły (zakodowały) swoje próbki. 3 próbki to woda z solą, 2 woda z cukrem i 1 woda z solą i cukrem. Na wyniki tego badania poczekamy kilka dni. Kolejne badania dotyczyły powietrza - butelka, pusta butelka okazała się pełną - pełną powietrza! Sprawdzaliśmy to wkładając buteleczkę do wody no i co?  Z pustej by przecież nic nie wychodziło a tu bąbelki - powietrza. Później zabawa z balonami - dmuchanie, gniecenie i zabawa z wodą ( Wiecie czemu dzieciaki to lubią? Bo ochlapać się wodą to wielka frajda!). Powietrze sprężaliśmy też przy użyciu strzykawek - już nikt nie mówił, że strzykawki są puste! No i ciekawostka - jak napełnić  balon bez dmuchania? Nałożony na buteleczkę balonik wstawiliśmy do gorącej wody i co? Zapytajcie dzieci - po tym doświadczeniu dzieciaki szybko odpowiedziały, że już wiedzą dlaczego podgrzewa się powietrze w balonach aby można było lecieć wyyyyyyysoko.

 

ZAJĘCIA VI    14 XII 2018.

ŚWIAT WULKANÓW.

    Oczywiście na początku zajęć dokładnie sprawdziliśmy wyniki naszych zabaw z rozpuszczaniem soli i cukru - zachęcam do rozmowy z dziećmi na ten temat i oczywiście obejrzenia zdjęć. Pozostałą część zajęć poświęciliśmy wulkanom. Dzieci obejrzały film. no i do roboty - robimy wulkany a to czasochłonna praca.

ZAJĘCIA VII  21XII 2018

Świat w powiększeniu.

  Pierwszą część zajęć poświęciliśmy na malowanie wulkanów - na następne zajęcia będą już gotowe do wielkiego wybuchu:). Ulepiliśmy pierwsze w tym roku bałwany - badaliśmy właściwości śniegu.Dzieci poznały także nowy sprzęt - mikroskop. Obsługa, robienie zdjęć, próby filmowania. Oglądaliśmy różne materiały przyrodnicze - elementy kwitów, owoców, warzyw ale także własne ciała - włosy, paznokcie, znamiona, siniaki i strupy. Będzie niezły materiał na zajęcia dla kolegów i koleżanek z grup. Badacze wpadli na pomysł, żeby wykonane zdjęcia posłużyły jako zagadki. I to jest chyba fajny pomysł! Dzieci zaskoczone były wyglądem np.kubków smakowych, a kwiatowe pręciki ? Rewelacja!

 

ZAJĘCIA VIII - 12 STYCZEŃ 2019

     Dlaczego słoiki ubrano w szaliki - czyli jak sprawdzić w którym jest cieplej? Utrzymywanie temperatury - tu powróciliśmy do tematu z ostatnich zajęć, kiedy to dzieci oglądały w powiększeniu różne materiały i samodzielnie doszły do wniosku, że w niektórych materiałach jest więcej powietrza niż w innych. Teraz był czas na to by sprawdzić co to daje? Okazało się, że im więcej powietrza między nitkami, włóknami to materiał dłużej utrzyma ciepło. Najcieplejsza woda była w słoiku w wełnianym szaliku:). Temperaturę mierzyliśmy metodą 3 sekund - trochę znaną w kuchni. Czyli palec do słoika.....Głównym jednak tematem tych zajęć było zjawisko elektryzowania się, co wykorzystaliśmy do dekoracji naszej salki.No i najważniejsze - wybuch wulkanu!

 

 

ZAJĘCIA IX - 18 styczeń 2019

Magnesy - co i po co i do czego?

Badacze mieli okazję pobawić się magnesami - co przyciąga? Co odpycha? Przez co działa - czyli przez jakie materiały? W jaki sposób wykorzystują go ludzie? Na te pytania poszukiwaliśmy odpowiedzi. no i co? Zabawa była udana, a nam powstawały rzeźby magnetyczne - czy jak to właściwie nazwać? Przy okazji tego tematu oczywiście poznaliśmy igłę magnetyczną i kompas. Na kolejnych zajęciach każdy mały naukowiec wykona samodzielnie kompas morski, jeśli tylko przyniesie na zajęcia zakrętkę plastykową od słoiczka np po kawie:).

Zajęcia X - 15 luty 2019

Zajęcia oczywiście zaczęły się od powtórki czyli - kompasy. Każdy zrobił swój własny kompas który można wykorzystać na przykład na....kałuży. Na tych zajęciach powróciliśmy także do reakcji które powstają podczas mieszania octu i sody (nasze wulkany). Jak dzieci pamiętają powstały gaz powodował pienienie się cieczy czyli wybuch wulkanu. My wykorzystaliśmy to zjawisko powstawania CO2 do nadmuchania balonów. Badacze doskonale pamiętali podobne doświadczenie kiedy balonik napełnił się gdy podgrzaliśmy powietrze w butelce.

 

Zajęcia XI - 01 marzec 2019

Obserwacje po poprzednich zajęciach: dzieci zauważyły, że balonik opadł - nie było już w nim gazu. Ale okazało się, że w baloniku jest jakiś proszek - no i co? Ponownie wsypaliśmy go do wody w butelce na której balonik był założony i wyobraźcie sobie, że znowu zaszła reakcja. Dzieci wiedziały, że soda osiadła w baloniku i gdy znów trafiła do wody to balonik znów napełnił się CO2 - wszyscy byli zaskoczeni!

Na tych zajęciach dzieci bawiły się kolorami - malując na mleku - tak zmienialiśmy napięcie powierzchniowe płynem do mycia naczyń, co powodowało fantastyczne wiry! Oczywiście napięcie powierzchniowe obserwowaliśmy na balonach. Dzieci szybko odkryły miejsca w których można było przebić balon wykałaczką i igłą i co? I nie było wybuchu!!!

Zajęcia XII - 08 marzec 2019

Poznajemy niebezpieczne ale ciekawe zjawiska atmosferyczne. Trzęsienia ziemi, tornada, burze....

Zajęcia 15 - 15 marzec 2019

Te zajęcia obfitowały w przygody. Tak, tak - na zabawach badawczych czasami zjawiska uciekają spod kontroli. Co robiliśmy - symulację uderzenia meteorytu. Chcieliśmy sprawdzić czy rzeczywiści unoszący się pył mógł zasłonić słońce na długo i czy uda nam się zrobić tornado? Oj udało się, udało. W sprzątaniu sali i szatni musiały nam pomagać panie:Beatka, Kasia i pani Edytka - dziękujemy! A wykorzystana mąka z pewnością dotarła aż do domów:)

29 III 2019

Wokół nas jest wiele zwierząt. Niektóre widzimy a innych nie dostrzegamy. My wykorzystujemy różne narzędzia i przybory do ich obserwowania. Dzięki temu uczymy się je zauważać, cenić ich rolę w przyrodzie ale także przełamywać niechęć, lęk, obrzydzenie.

26 kwiecień 2019

Podglądamy życie. 

Na tych zajęciach dzieci słuchał głosów zwierząt. I te małe i te duże wydają dźwięki, które mogą nam dużo o nich powiedzieć. Na szczególną uwagę zasługują owady. A dlaczego? W większości z nas wywołują niepok, lęk. A przecież zasługują na naszą uwagę bo.... Jak są ważne dla życia tych większych! My na naszych zajęciach próbujemy zmienić takie negatywne nastawienie i pobudzić ciekawość, pomóc dostrzec w nich piękno, doskonałość.

 

 

ok pl