tu kiedyś będzie logo przedszkola
Przedszkole Samorządowe nr 56
ul. Gen. J. Hallera 38
15-814 Białystok
tel.: 85 654 42 48

Przedszkole Samorządowe nr 56 w Białymstoku

Flażolety

      W średniowieczu nazwą flażolet  określano cienki flet podłużny z sześcioma otworami palcowymi i skalą rozpoczynającą się od dźwięku d2, o długości o połowę mniejszej od poprzecznego fletu.

      W Polsce znany w XVIII / XIX w. jako FLECIK POLSKI.

      Nauka gry na flażolecie wspomagana jest przez umieszczone pod zapisem nutowym tabulatury. Tabulatura to graficzny zapis tego, co w danym momencie trzeba zrobić z instrumentem - jakie dziurki mają zostać przykryte.

      Dziecko mając przed sobą dwa języki (zapis nutowy i tabulaturę) bardzo szybko i bez trudu uczy się czytać nuty.

Plan Koła Flażoletowego:

Cele ogólne:

  • Rozwój umiejętności muzycznych
  • Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w kulturze muzycznej
  • Czerpanie radości z muzykowania
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz współdziałanie w grupie
  • Kształtowanie właściwych postaw i cech: wytrwałe dążenie do celu, przezwyciężanie trudności – wzbogacenie osobowości dziecka

 

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie z budową flażoletu
  • Poznawanie zasad gry na flażolecie
  • Zaznajamianie ze znaczeniem tabulatury oraz sposobem korzystania z niej
  • Poznawanie podstawowych symboli i terminów muzycznych: klucz wiolinowy, pięciolinia, nuty, pauzy, rytm,  takty...
  • Śpiewanie prostych piosenek popularnych, ludowych, patriotycznych, dziecięcych, kolęd, poznawanie pląsów oraz utworów muzyki klasycznej
  • Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo - oddechowej

Procedury osiągania celów:

  • Praca z wybraną do zespołu grupą dzieci
  • Praca indywidualna
  • Praca w parach
  • Ćwiczenie w domu
  • Prezentacje publiczne dzieci

Plan szczegółowy:

IX.

  • Wyłonienie kandydatów do koła flażoletowego
  • Zakupienie instrumentów

      X.

  • Budowa i konserwacja instrumentu
  • Wprowadzenie terminów muzycznych: pięciolinia, klucz wiolinowy, nuty, wartości nut
  • Poznanie nut: si, la, sol
  • Wprowadzenie tabulatury
  • Pokazanie palcowania, sposobu wydobywania dźwięku, oddychania
  • Piosenka: „Marysia ma małego baranka”

      XI.

  • Poznanie nut: fa, mi, re
  • Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
  • Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
  • Ćwiczenie piosenki „Marysia ma małego baranka”
  • Wprowadzenie kolędy: „Mizerna cicha”

      XII.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
  • Granie wprawek muzycznych z nut i z tabulaturą
  • Ćwiczenie kolędy „Mizerna cicha”
  • Wprowadzenie kolędy: „Jezusa narodzonego”
  • Prezentacja zespołu na przedszkolnych jasełkach

        I.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
  • Ćwiczenie kolęd „Mizerna cicha”, „Jezusa narodzonego”
  • Wprowadzenie piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”
  • Prezentacja zespołu na Dniu Babci i Dziadka

        II.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie: oddechu, artykulacji, zadęcia
  • Ćwiczenie piosenki „Mam chusteczkę haftowaną”
  • Wprowadzenie II wersji piosenki „Marysia ma małego baranka”
  • Wprowadzenie piosenki „Kurki trzy”

        III.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”
  • Wprowadzenie piosenki „Na Dzień Matki” (I. Pfeiffer)

        IV.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”
  • Wprowadzenie utworu C. Orffa „Kołysanka”

       V.

  • Utrwalanie nut na pięciolinii i flażolecie
  • Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”
  • Ćwiczenie utworu C. Orffa „Kołysanka”
  • Wprowadzenie fragmentu utworu C. Orffa „Kołysanka” na metalofonie oraz ostinata na dzwonkach
  • Wprowadzenie piosenki patriotycznej „Na Nowej Górze” (zapis Oskar Kolberg)
  • Prezentacja zespołu na Dniu Rodziny

       VI.

  • Ćwiczenie piosenek: „Marysia ma małego baranka” wersja I i II, „Mam chusteczkę haftowaną”, „Kurki trzy”, „Na Dzień Matki”, „Na Nowej Górze”
  • Ćwiczenie utworu C. Orffa „Kołysanka” z metalofonem i z akompaniamentem dzwonków
  • „Oda do radości” L. v. Beethoven dla najzdolniejszych
  • Prezentacja zespołu na zakończenie roku szkolnego

Uwagi o realizacji:

  • Kolejność utworów może ulec zmianie
  • Niektóre piosenki i utwory magą zostać zastąpione innymi propozycjami
  • W miarę potrzeb dzieci poznają więcej nut niż w/w sześć podstawowych

                                                                                                               Opracowanie i prowadzenie:

                                                                                                                nauczycielka grupy II (p. Ania)

Regulamin Koła Flażoletowego:

 

  1. Dzieci do Koła Flażoletowego wybiera nauczycielka prowadząca koło w porozumieniu z nauczycielkami grupy
  2. Rodzice i dzieci muszą wyrazić zgodę na udział w zajęciach fakultatywnych Koła Flażoletowego
  3. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają jedną godzinę zegarową
  4. Nauczycielka prowadząca koło może wypisać uczestnika z koła w przypadku: braku oczekiwanych postępów dziecka, braku predyspozycjj psycho-fizycznych uniemożliwiających uczestniczenie dziecka w zajęciach dodatkowych z flażoletu
  5. Dzieci oraz ich rodzice mogą zrezygnować z udziału w zajęciach z koła jeżeli nie spełniają one ich oczekiwań
  6. Uczestnicy Koła Flażoletowego ćwiczą wybrane przez prowadzącą piosenki w domu w formie "pracy domowej"
  7. W cotygodniowych zajęciach mogą uczestniczyć tylko dzieci zdrowe bez żadnych objawów infekcji górnych dróg oddechowych
  8. O doborze metod, form pracy, repertuaru, realizacji planu, wyborze solistów, prezentacji zespołu, decyduje nauczycielka prowadząca koło
  9. Czyszczeniem i konserwacją instrumentu zajmują się rodzice

 




kola