Koło badacza-zoologa.
Prowadząca: mgr Barbara Pasiuk, mgr Sylwia Jadczuk;
Program Koła badacza - zoologa jest przeznaczony dla dzieci wykazujących zainteresowania przyrodnicze, proekologiczne i techniczne. Jego treści pozwalają na poszerzenie wiadomości i umiejętności, które nie będą realizowane w trakcie zajęć z całą grupą przedszkolną ze względu na ograniczenia czasowe oraz charakter zajęć – ćwiczenia, badania, doświadczenia. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu ( 2 razy część badawcza i 2 razy część zoologiczna).
Pozwala on zwrócić uwagę dzieci na otaczający świat, zainteresowanie jego pięknem i ochroną jego zasobów. Pobudza również aktywność dzieci do stawiania hipotez, weryfikowania ich, wyciągania wniosków, korzystania i wykonywania urządzeń badawczych, rozwija procesy logicznego i twórczego myślenie. Uczy współdziałania w zespole, kształtuje właściwe postawy i charakter małego człowieka. W trakcie roku szkolnego, program będzie modyfikowany i dostosowywany do aktualnej sytuacji - zainteresowania dzieci, ciekawe wydarzenia przyrodniczo - techniczne ( w tym zjawiska pogodowe, związane z porą roku, ciekawe znaleziska, możliwości dzieci itp.)
CEL GŁÓWNY: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, technicznych i postaw proekologicznych.
CELE EDUKACYJNE:
- rozwijanie zainteresowania przyrodą;
- rozumienie zjawisk i przemian zachodzących w przyrodzie;
- dochodzenie do wiedzy drogą obserwacji i pomiaru;
- uczenie się wnioskowania i uogólniania;
- interpretowanie zjawisk przyrodniczych;
- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;
- pobudzanie naturalnej ciekawości dziecka;
ZAJĘCIA I - 05 X 2018
POZNAJMY SIĘ czyli jesienna herbatka i deszczowa wpadka!
Pierwsze zajęcia zaczęliśmy od prezentacji siebie i swoich zainteresowań - to bardzo ważne, bo od tego zależy czym będziemy zajmowali się na kolejnych spotkaniach. Zaparzyliśmy owocową herbatkę - dzieciaki z zainteresowaniem obserwowały parowanie wody. Pierwszy deszczyk, ale bardzo mały powstał na lupie:). Kolejne to już prawdziwe ulewy, na spodeczkach którymi przykryliśmy kubeczki - badacze doskonale wyciągali wnioski, ale także świetnie popisali się wiedzą dotyczącą wykorzystania pary w codziennym życiu - to jest właśnie ta wnikliwość dziecięcej obserwacji. Czyli co? Parowanie i skraplanie. Jak powstaje deszcz - to nie są już tajemnice! Na tych zajęciach dzieci złożyły obietnicę, że nie będą same wykonywały niebezpiecznych badań i doświadczeń. Tak do życia została powołana DRUŻYNA RRR lub 3 R - RAZEM PRZYGOTOWUJEMY, RAZEM BADAMY I RAZEM SPRZĄTAMY! Oczywiście dzieciaki zobaczyły też część urządzeń i przyborów, których będziemy używać - wiadomo mikroskopy wzbudziły największe zainteresowanie.








ZAJĘCIA II - 12 X 2018.
Tego dnia odbyło się pierwsze spotkanie z klubowiczami zoologami. W tym roku będziemy zajmować się tymi zwierzętami, które żyły dawno, dawno temu w prehistorii. A skąd o nich wiemy? Z wykopalisk i skamielin. Prehistoria, dinozaury i skamieniałości to jeden z ulubionych tematów zabaw dzieci w wieku przedszkolnym. Niestety dość trudno znaleźć prawdziwe skamieliny;) My zrobiliśmy współczesne odciski roślin w masie solnej– fascynująca zabawa na świeżym powietrzu!
Do zobaczenia następnym razem, kiedy to zajmiemy się jednym ze zwierząt, które żyło wśród dinozaurów choć nim nie było a na dodatek można go na co dzień spotkać w okolicach wód i łąk.



Zajęcia III 21 X 2018
Tajemniczy świat kolorów.
Te zajęcia to ulubiona część badawcza wszystkich dzieci - bawimy się kolorami i to nie tylko tymi z farb, ale także poszukujemy odpowiedzi jak to się dzieje, że liście zmieniają kolory (bystre dzieciaki szybko odszukują przyczynę tych zmian w parowaniu: czyli schnięciu liści). Z wielką łatwością wyciągają wnioski - dzieci już wiedzą, że woda paruje zarówno ciepła jak i zimna - do tego tematu wrócimy przy okazji zjawiska sublimacji czyli zimą. Przy okazji zabaw z kolorami przeprowadzamy zabawę z kolorowymi cukierkami - piękna tęcza która powstaje podczas tego doświadczenia to dowód na dużą zawartość barwników - czy dzieci wyciągnęły właściwe wnioski? Warto o to zapytać!






Zajęcia IV - 07 LISTOPAD 2018.
Na tych zajęciach główną bohaterką była pszczoła! Tak, tak - to owad który żył w czasach dinozaurów! Dzieci rozwiązywały zagadki, oglądały książki i film.
Ta niezwykła PSZCZOŁA!
Pszczółka lata tu i tam
już od bardzo wielu lat
z dinozaurem za pan brat
przemierzała świata szmat.
Pszczoła to jest pracuś wielki
wciąż zapyla owoc wszelki.
Zbiera pyłki i nektary
robiąc z niego pyszne dary
Kiedy będę całkiem duży,
ul założę bardzo duży.
No bo pszczółka
choć malutka
zwinna jest i rezolutna.
Gdy nią ładnie się zajmiemy
pewnie miodek dostaniemy.
Choć nie tylko tym się trudzi
z miodu słynie pośród ludzi.
23 listopad 2018



Zajęcia V - 23 listopad 2018.
Rozpuszczalność, sprężanie powietrza i jak napełnić balon bez użycia swoich płuc:)
Dość poważne tematy a jak się okazało wcale nie takie trudne. Nasze zajęcia zaczęły się od herbatki - tak, tak znowu herbatka.
Właśnie herbatka była fajnym wprowadzeniem w temat. Oczywiście zajęcia naszego KOŁA są niepowtarzalne, bo co roku są inne niepowtarzalne dzieciaki ze swoimi niepowtarzalnymi pomysłami, pytaniami.....Jak się okazało cukier świetnie rozpuszcza się w gorącej wodzie ale nie wszystkim podobało się picie gorącej herbatki no i.... postanowiliśmy jedną torebkę owocowej herbatki zalać zimną wodą i co? Zapytajcie dzieci! Zbadaliśmy rozpuszczanie cukru i soli w wodzie - poszło bez trudu i postanowiliśmy odzyskać naszą sól i cukier. Ciekawe czy się uda? Dzieci przygotowały swoje własne próbki do badań, oznaczyły (zakodowały) swoje próbki. 3 próbki to woda z solą, 2 woda z cukrem i 1 woda z solą i cukrem. Na wyniki tego badania poczekamy kilka dni. Kolejne badania dotyczyły powietrza - butelka, pusta butelka okazała się pełną - pełną powietrza! Sprawdzaliśmy to wkładając buteleczkę do wody no i co? Z pustej by przecież nic nie wychodziło a tu bąbelki - powietrza. Później zabawa z balonami - dmuchanie, gniecenie i zabawa z wodą ( Wiecie czemu dzieciaki to lubią? Bo ochlapać się wodą to wielka frajda!). Powietrze sprężaliśmy też przy użyciu strzykawek - już nikt nie mówił, że strzykawki są puste! No i ciekawostka - jak napełnić balon bez dmuchania? Nałożony na buteleczkę balonik wstawiliśmy do gorącej wody i co? Zapytajcie dzieci - po tym doświadczeniu dzieciaki szybko odpowiedziały, że już wiedzą dlaczego podgrzewa się powietrze w balonach aby można było lecieć wyyyyyyysoko.












ZAJĘCIA VI 14 XII 2018.
ŚWIAT WULKANÓW.
Oczywiście na początku zajęć dokładnie sprawdziliśmy wyniki naszych zabaw z rozpuszczaniem soli i cukru - zachęcam do rozmowy z dziećmi na ten temat i oczywiście obejrzenia zdjęć. Pozostałą część zajęć poświęciliśmy wulkanom. Dzieci obejrzały film. no i do roboty - robimy wulkany a to czasochłonna praca.






ZAJĘCIA VII 21XII 2018
Świat w powiększeniu.
Pierwszą część zajęć poświęciliśmy na malowanie wulkanów - na następne zajęcia będą już gotowe do wielkiego wybuchu:). Ulepiliśmy pierwsze w tym roku bałwany - badaliśmy właściwości śniegu.Dzieci poznały także nowy sprzęt - mikroskop. Obsługa, robienie zdjęć, próby filmowania. Oglądaliśmy różne materiały przyrodnicze - elementy kwitów, owoców, warzyw ale także własne ciała - włosy, paznokcie, znamiona, siniaki i strupy. Będzie niezły materiał na zajęcia dla kolegów i koleżanek z grup. Badacze wpadli na pomysł, żeby wykonane zdjęcia posłużyły jako zagadki. I to jest chyba fajny pomysł! Dzieci zaskoczone były wyglądem np.kubków smakowych, a kwiatowe pręciki ? Rewelacja!






ZAJĘCIA VIII - 12 STYCZEŃ 2019
Dlaczego słoiki ubrano w szaliki - czyli jak sprawdzić w którym jest cieplej? Utrzymywanie temperatury - tu powróciliśmy do tematu z ostatnich zajęć, kiedy to dzieci oglądały w powiększeniu różne materiały i samodzielnie doszły do wniosku, że w niektórych materiałach jest więcej powietrza niż w innych. Teraz był czas na to by sprawdzić co to daje? Okazało się, że im więcej powietrza między nitkami, włóknami to materiał dłużej utrzyma ciepło. Najcieplejsza woda była w słoiku w wełnianym szaliku:). Temperaturę mierzyliśmy metodą 3 sekund - trochę znaną w kuchni. Czyli palec do słoika.....Głównym jednak tematem tych zajęć było zjawisko elektryzowania się, co wykorzystaliśmy do dekoracji naszej salki.No i najważniejsze - wybuch wulkanu!











ZAJĘCIA IX - 18 styczeń 2019
Magnesy - co i po co i do czego?
Badacze mieli okazję pobawić się magnesami - co przyciąga? Co odpycha? Przez co działa - czyli przez jakie materiały? W jaki sposób wykorzystują go ludzie? Na te pytania poszukiwaliśmy odpowiedzi. no i co? Zabawa była udana, a nam powstawały rzeźby magnetyczne - czy jak to właściwie nazwać? Przy okazji tego tematu oczywiście poznaliśmy igłę magnetyczną i kompas. Na kolejnych zajęciach każdy mały naukowiec wykona samodzielnie kompas morski, jeśli tylko przyniesie na zajęcia zakrętkę plastykową od słoiczka np po kawie:).









